Notice: Undefined offset: 4 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
حسین راستی كاشانی


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




اندیشه » مراجع و بزرگان دینی » تعداد بازدید: ٢٩٨٣٨٦
حسین راستی كاشانی
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
آیة الله حاج شیخ حسین راستی كاشانی در سال 1306 در شهرستان كاشان در محلّه سلطان امیر احمد(از فرزندان موسی بن جعفر علیهما السلام) به دنیا آمد. مادرش، ربابه بود و پدر وی، علی نام داشت كه از راه ابریشم بافی، روزگار می گذرانید و مدتی نیز كارمند دولت بود.

زندگی آیة الله راستی كاشانی در خانواده ای ساده، امّا متدین و دوستدار خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله آغاز شد؛ شیفتگی پدر او به روحانیت به حدّی بود كه اگر در كوچه خیابان، فرد معمّمی را از دور می دید، صلوات می فرستاد و در پیشگاهش ادای احترام می كرد.
دوران تحصیل

آیة الله راستی كاشانی، تحصیلات ابتدایی را تا پایه ششم در شهر كاشان به پایان رسانید. پس از آن، به دلیل نارضایتی پدر از وضعیت دبیرستان های آن روزگار، به دبیرستان نرفت و در بعضی از تجارت خانه ها و مغازه ها به كار مشغول شد. پس از مدتی به سراغ نقاشی طرحها و نقشه های قالی رفت و آن حرفه را نزد استادان معروف و مجرّب فرا گرفت؛ امّا به سبب شوق فراوان به كسب معارف اسلامی و علوم دینی، راهی حوزه علمیه كاشان شد. دروس دوره ادبیات و بخشی از دروس سطح را نزد استادان مشهور آن دیار آموخت و سپس، عازم حوزه علمیه قم شد.

در قم، نیز رسائل، مكاسب و كفایه را به پایان رساند و در كنار آن به تحصیل فلسفه، كلام و تفسیر مشغول بود. پس از آن، عازم نجف اشرف شد تا ضمن باریابی به درگاه مولای متقیان، علی علیه السلام از محضر استادان آن دیار نیز بهره ببرد كه این سفر بیش از بیست و پنج سال به طول انجامید. علت مهاجرت ایشان به نجف اشرف، علاقه فراوان ایشان به تفسیر قرآن كریم واطلاع از جلسات درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی آقای خویی بود.

آیة الله راستی كاشانی، در طی این سالها، به تدریس درس های آموخته نیز می پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت می نمود؛ امّا با شرفیابی حضرت امام(ره) به شهر امیرمؤمنان علی علیه السلام آیة الله راستی درس خود را كه طلاب بسیاری در آن شركت می جستند، تعطیل كرد و همراه با شاگردان، در درس امام خمینی(ره) شركت كرد.
استادان و دوستان

آیة الله راستی كاشانی، در طول دوران تحصیل خود از محضر استادان برجسته ای بهره مند بود. وی در كاشان، دروس دوره ادبیات و بخشی از دروس دوره سطح را نزد استادانی همچون آیة الله العظمی سید محمد حسین رضوی، آیة الله میرزا حسین فاضل نراقی، آیة الله غروی كاشانی، آیة الله شیخ علی اكبر صمدی و آیة الله حاج شیخ جعفر صبوری قمی فرا گرفت.

با ورود به قم، رسائل و مكاسب و كفایه را نزد آیة الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری یزدی، آیة الله حاج شیخ عبدالجواد اصفهانی، آیة الله العظمی حاج سید شهاب الدین مرعشی نجفی و حضرت آیة الله العظمی حاج سید محمدباقر طباطبایی بروجردی(سلطانی) آموخت و برای آموختن تفسیر، هیئت، فلسفه نزد مرحوم علامه طباطبایی رفت.

در دوره تحصیل در نجف نیز، به درس خارج اصول و فقه و تفسیر آیة الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خویی و آیة الله العظمی میرزا باقر زنجانی رفت. همچنین در درس حضرات آیات حاج سید محسن حكیم و حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید عبدالهادی شیرازی، میرزا حسن یزدی، شیخ حسن حلّی، حاج میرزا حسن بجنوردی و حاج سید حسین حمّامی نیز به تناوب شركت می جست.

وی برای فراگیری علم حدیث و درایه و بخشی از حكمت و فلسفه به نزد آیة الله العظمی حاج سید عبدالاعلی سبزواری رفت.

از دیگر استادان او در فلسفه و كلام، آیة الله حاج شیخ صدرا می باشد. همچنین وی تفسیر را نزد عالم ربانی، آیة الله شیخ محمد علی سرابی و آیة الله العظمی آقای خویی آموخت در این مدت ایشان از جلسات خصوصی اخلاق حضرت آیت الله العظمی حاج سید جمال گلپایگانی بهره برد.

با حضور امام(ره) در حوزه علمیه نجف اشرف، آیة الله راستی به درس ایشان شتافت و از محضر وی بهره های بسیار برد. آیة الله راستی مدتی در جلسات فقهی شورای استفتای آیة الله خویی شركت داشت.

آیة الله راستی كاشانی در دوران تحصیل در قم با آیة الله مرحوم حاج شیخ علی حیدری، آیة الله حاج سید جلال فقیه ایمانی، آیة الله حاج شیخ محمدرضا مهدوی كنی، انس فراوان داشت و در جلسات مباحثه درسی آنان شركت می كرد. در نجف نیز با مرحوم آیة الله حاج سید نصر الله مستنبط، آیة الله حاج سید حسن قزوینی، آیة الله حاج سید مرتضی نجومی و آیة الله حاج سید محمد نوری جلسات مباحثه علمی برقرار می كرد كه این جلسات سالیان متمادی ادامه داشت.

از دیگر دوستان نزدیك وی، آیة الله حاج سید اسدالله مدنی، مرحوم آیة الله شیخ محمد فكوریزدی و مرحوم آیة الله حاج سید مرتضی خلخالی است. آیة الله راستی كاشانی با مرحوم آیة الله حاج سید عبدالكریم كشمیری، انس فراوانی داشته است.
فعالیت های علمی و فرهنگی

آیة الله راستی كاشانی در طول عمر خود، تا كنون فعالیت های علمی و فرهنگی بسیاری را به انجام رسانده است كه ذكر همة آنها در این مختصر نمی گنجد. وی حدود پنجاه سال است كه به تدریس در حوزه های علمیه كاشان، نجف اشرف و قم می پردازد و از این رهگذر، شاگردان بسیاری را پرورش داده است كه برخی از آنان خود، از استادان و فضلایی هستند كه در حوزه های علمیه ایران و دیگر كشورها به خدمت به جامعة تشیع می پردازند. برخی نیز در پستهای مهم و حساس نظام اسلامی، خدمت می نمایند.

آیة الله راستی، در زمان حیات امام(ره) به نمایندگی ایشان برای ساماندهی امور حوزه و ایجاد تشكیلات شورای مدیریت حوزه علمیه قم منصوب شد و مُجاز به تصرف در امور شرعیه شد. در این زمینه، وی خدمات شایانی را به سرانجام رسانده است كه آثار و بركات آن تا هم اكنون نیز بر جای مانده است. آیة الله راستی به پژوهش در زمینه های گوناگون دینی، پرداخته كه برخی از آنان در نشریات كشور به چاپ رسیده است.

وی همچنین تقریرات دروس برخی از اساتید خود را نگاشته و حواشی و دست نوشته هایی در زمینه فقه و اصول دارد.
فعالیت های سیاسی

اشتغال به درس و علوم دینی، آیة الله راستی را از مبارزه بر ضد طاغوت بازنداشت. وی از نخستین روزهای نهضت، به جمع مبارزان پیوست و همواره با اطاعت از رهنمودهای امام خمینی(ره) به افشاگری ماهیت شوم خاندان پهلوی و تلاش برای استقرار نظامی اسلامی با بهره گیری از معارف اهل بیت علیهم السلام می پرداخت.

از جمله فعالیت های سیاسی وی كه پیش تر، ذكر آن آمد، تعطیل كردن درس خود در نجف و حضور در درس امام(ره) به منظور مطرح نمودن و تقویت نهضت امام خمینی(ره) بود. دیگر اینكه وی در سال 1343، مسأله تقلید از امام خمینی(ره) را به طور جدی مطرح كرد.

آیة الله راستی، با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جزء فعالان این مجموعه شد و امضای او در زیر بسیاری از اعلامیه ها و بیانیه هایی كه بر ضد شاه منتشر می شد، به چشم می خورد.

از دیگر فعالیتهای وی در زمان رژیم شاه، سفر به آبادان، به نمایندگی از طرف امام خمینی(ره)، برای حمایت و پشتیبانی از اعتصاب كاركنان صنعت نفت بود. وی از كسانی بود كه در مسجد دانشگاه تهران متحصن شد.
مسؤولیت ها

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357، فعالیت های سیاسی معظم له پایان نیافت. برخی از مسؤولیت های وی پس از انقلاب به شرح زیر است:

1ـ عضویت در دفتر استفتائات امام خمینی(ره)؛

2ـ عضویت در شورای عالی موقّت اعزام قضات؛

3ـ عضویت در شورای تشخیص صلاحیت فقهی و اجتهاد كاندیداهای شورای عالی قضایی؛

4ـ نمایندگی امام(ره) در شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم؛

5ـ ریاست شورای عالی حوزه علمیه قم؛

6ـ عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

7ـ نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره های اوّل و دوم از استان تهران؛

8ـ نمایندگی امام(ره) برای نظارت بر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

آیة الله راستی كاشانی هم اكنون در قم حضور دارد و ضمن عضویت در شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، به پرورش طلاب مستعدّ می پردازد.


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

حسین راستی كاشانی

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,